S překvapivým zjištěním přišli autoři nedávno publikované studie v časopise Annals of Internal Medicine, kde popisují pozitivní vliv suplementace folátem na ztrátu sluchu spojenou se stárnutím.
Do dvojitě zaslepené a placebem kontrolované studie bylo zapojeno 728 osob s plazmatickou hladinou homocysteinu nad 13 mmol/l a vitaminu B12 nad 200 pmol/l, přičemž před samotným vstupem do studie bylo vyloučeno jakékoliv poškození sluchu. Následně byli pacienti randomizováni do dvou skupin léčených buď kyselinou listovou v dávce 0,8 mg/den či placebem, a to po dobu 3 let.
Výsledky studie jsou následující:
- práh pro vnímání nízkých frekvencí byl na začátku studie 11,7 dB a pro vysoké frekvence 34,2 dB
- po 3 letech byl zjištěn nárůst prahu pro vnímání nízkých frekvencí o 1,0 dB (95% CI: 0,6–1,4 dB) u pacientů s folátem a o 1,7 dB (CI: 1,3–2,1 dB) u osob užívajících placebo (p = 0,02).
- podávání kyseliny listové nemělo vliv na vnímání vysokých frekvencí.
Tato studie prováděná v Nizozemí uzavírá, že chronická suplementace folátem může mít pozitivní vliv na progredující ztrátu sluchu během stárnutí, a to především v pásmu nízkých frekvencí, tj. zejména v pásmu řeči.
Zdroj:
Ann Intern Med 2007; 146 (1): 1-9.

