Shrnutí:
Dozvíte se o nefarmakologických opatřeních při léčbě hypertenze, o neslané dietě a o vlivu redukční diety na snížení krevního tlaku.
Hypertenze (vysoký krevní tlak) je, pokud se neléčí, častou příčinou vážných komplikací. Řada studií nám prokázala, že důležitou roli při vzniku a udržování vysokého tlaku hrají stravovací návyky. Jednoduché dietní změny vedoucí k redukci váhy často postačují k srovnání krevního tlaku do normy.
Nefarmakologická opatření
Nefarmakologická opatření jsou dietní změny a snížení váhy. Mezi nefarmakologická opatření počítáme:
-
omezení příjmu sodíku,
-
zanechání kouření,
-
vystříhání se stresu,
-
pravidelné cvičení,
-
omezení nadměrného příjmu kofeinu a alkoholu.
Různá nefarmakologická opatření jsou individuálně různě efektivní. Největší účinnost má samozřejmě kombinace několika opatření.
Nefarmakologická opatření mohou zlepšit účinnost farmakologické terapie a někdy mohou i pomoci v postupném vysazení medikamentů. Tato opatření mají navíc i další výhodu: mají málo nežádoucích účinků, popř. žádné. Obecně snižují riziko kardiovaskulárních chorob a pokud se začne s prevencí včas, mohou být i prevencí vzniku hypertenze u lidí, kteří mají dědičné sklony k hypertenzi.
Je velice důležité spolupracovat s lékařem a rozumně a dobře naplánovat terapii hypertenze. Nefarmakologická opatření by se měla stát součástí zdravého životního stylu, což pro některé lidi nebývá často populární. Ale i tak by lékař mohl pomoci postupným ovlivňováním a přetransformováním nezdravého životního stylu v aktivní zdravý způsob života.
Dietní opatření vedou ke snížení krevního tlaku
Věda a výzkum ukázaly, že dietní faktory mají vliv na krevní tlak a jsou prospěšné i v prevenci a léčbě hypertenze. Dietní opatření obvykle nasazujeme po podrobném rozebrání stylu vaření a stravovacích zvyklostí.
Po specifikování dietních zvyklostí v rodině se určí rizikové potraviny a osoba se seznámí s riziky konzumace těchto potravin. Pokud se např. pacient přizná, že denně sní sáček solených arašídů večer u televize nebo má rád slané brambůrky, lékař se snaží pacienta přesvědčit, aby tyto potraviny, které v sobě evidentně mají přílišnou sodíkovou nálož, omezil.
Omezení příjmu sodíku
Sodík tvoří více než 40 % stolní soli užívané k solení či ke konzervaci potravin. 3000 µg soli je asi 1 vrchovatá lžička soli nebo 3 špetky soli. 3000 µg soli obsahuje 1200 µg sodíku. Dnes by měl být sodík uváděn na všech štítcích a etiketách balených potravin. Čerstvé potraviny mají většinou malý obsah sodíku, ale sodík je často přidáván do jídla v jeho průběhu.
Lidé si často neuvědomují, že sodík je téměř ve všech potravinách; nezřídka se přidává i tam, kde bychom ho v žádném případě nečekali, např. do cukrovinek. Obecně je příjem sodíku v českém způsobu stravování nadměrný, navíc mají lidé tendenci jídlo přisolovat a často i přesolovat. Často dochází i k zhoršení citlivosti chuťových pohárků na slanou chuť, takže konečným výsledkem je další zvýšení solení. Dotyčný nemá dostatečný pocit slané chuti, a tak si přisolí ještě více a způsobí si ještě výraznější zánik chuťových pohárků. Nemalou roli hrají v přemrštěné spotřebě soli i reklamy na různé solené pochutiny jako jsou hranolky, popcorn, smažené brambůrky, arašídy, mandle apod.
Několik studií evidentně prokázalo přímý vztah mezí vysokým příjmem sodíku a hypertenzí. Např. se uvádí, že hypertenze se zřídka objevuje v zemích, kde lidí konzumují méně než 1000 µg sodíku za den, naopak v zemích, kde lidé konzumují více než 2000 µg sodíku za den, je hypertenze častá. Např. Američané konzumují více než 4000 µg sodíku na den.
Jedna studie při srovnávání dvou skupin dospívajících jedinců zjistila, že dospívající s normálním stravováním, tj. standardní dietou, trpěli oproti jedincům, kteří měli příjem soli na nízké úrovni, vyšším krevním tlakem v dospělosti. Další studie ukázala, že po nasazení neslané diety dochází u pacientů s hraničně vyšším tlakem k poklesu tlaku až k normě. Snížení příjmu sodíku může tedy snížit krevní tlak podobně jako antihypertenzivní léky a může dokonce vést k vysazení antihypertenzivní terapie.
Přechod z vysokosodíkové diety na nízkosodíkovou dietu bylo spojeno s lehkým snížením tlaku u lidí s normálním tlakem. Když lidé s normálním tlakem sníží příjem sodíku z 4000 µg na 2000 µg za den, jejich krevní tlak reaguje poklesem o 2 až 3 mmHg a pokud dokážou držet tuto dietu i dál, tak se během několika let může snížit krevní tlak o více než 10 mmHg. Druhou výhodou by mělo být částečné snížení rizika kardiovaskulární choroby.
Další efekty redukce příjmu sodíku
Snížení příjmu sodíku zajistí zlepšení účinku antihypertenzivních léků a účinnost i ostatních nefarmakologických opatření jako je snížení váhy. Snížení příjmu sodíku je tedy spojeno s více zdravotními prospěchy včetně snížení rizika úmrtí na cévní mozkovou příhodu, zvratu zbytnění levé srdeční komory, snížení výskytu ledvinných kamenů a osteoporózy.
Z neznámého důvodu jsou někteří pacienti daleko citlivější na změny v příjmu sodíku a reagují změnou krevního tlaku. Tomu se říká sodíková citlivost. Sodíková citlivost často stoupá s věkem, je vyšší u obézních osob a pacientů s poškozenou funkcí ledvin. Srdečně cévní příhody, jako je srdeční infarkt, se také vyskytují častěji u lidí se zvýšenou citlivostí na sodík.
Jak snížit příjem sodíku?
Lékařské organizace doporučuji maximální příjem sodíku 2400 µg nebo 6 g soli za den. Týká se to veškerého sodíku v balených potravinách i potravinách připravovaných při vaření. Při přípravě jídla je třeba číst etikety na potravinách a vyhnout se nadměrnému a nekontrolovatelnému pojídání přesolených poživatin (oříšky, mandle atd.). Paradoxní je, že čerstvé brambory, ale i mandle a ořechy jsou samy o sobě zdravé a žádoucí potraviny, teprve následnou úpravou smažením, pražením a následným přesolením se stávají nezdravými a nebezpečnými potravinami.
Je často obtížné náhle snížit množství sodíku, zvyk je železná košile. Prospěch často není mnoho týdnů pozorovatelný, ani měřitelný. Krevní tlak se začne mnohdy snižovat až za několik měsíců.
Možné nežádoucí účinky neslané diety
Některé studie si všimly i nežádoucích účinků nízkosodíkové diety. Středně velké snížení příjmu sodíku, tj. cirka na 2000 µg, je však bezpečné a i dostatečně účinné na snížení tlaku.
Snížení příjmu alkoholu
Je jasné, že nadměrný příjem alkoholu způsobuje vznik vysokého tlaku. Lidé, kteří pijí více než 3 drinky za den, mají vyšší krevní tlak než abstinenti. Tento efekt je výraznější, pokud pijí více než 5 drinků za den. Na druhou stranu alkohol v malém množství, tj. méně než 2 drinky za den, má ochranný účinek na srdce, dokonce i u lidí s již vzniklou hypertenzí.
Vegetariánská dieta
Vegetariánská dieta může snížit krevní tlak a může mít ochranný efekt na vznik hypertenze. Jedna studie zjistila, že lidé se středně zvýšeným krevním tlakem měli nižší systolický krevní tlak (horní číslo krevního tlaku), když jedli vegetariánskou stravu, než když drželi standardní dietu.
Není jasné, proč může vegetariánská dieta snížit krevní tlak, snad je to díky snížení příjmu proteinů a zvýšenému příjmu vláknin: efekt vlákniny je stále nejasný. Jedna studie zjistila pokles krevního tlaku v průměru o 4 mmHg u lidí s vlákninovou stravou.
Avšak vlákninová dieta může mít další pozitivní efekty, jako je snížení cholesterolu a snížení hladiny inzulínu. Přísná vegetariánská dieta není nutná k získání zdravotních prospěchů. Jedna studie prokazovala, že pokud se zásady vegetariánské diety, tj. dostatečný příjem ovoce, zeleniny a nízkotučných produktů s výrazným zastoupením nenasycených mastných kyselin, přenesou i do normální diety, dochází k snížení krevního tlaku podobně jako u přísné "veganské" diety.
Snížení příjmu kofeinu
Kofein způsobuje vzestup krevního tlaku. Někdy je obtížné rozlišit, zda je zvýšený krevní tlak následek nadměrné konzumace kofeinu, ať už v Coca-cole nebo v černé kávě, nebo následek samotného stresu, neboť lidé často pijí velké množství kávy ve stresu a k zahnání únavy. Je to klasická otázka, zda byla dříve slepice nebo vejce. Mírná spotřeba kofeinu není u většiny pacientů spojena se zvýšeným rizikem hypertenze. Ale pravidelné pití kávy ve velkém množství (v průměru 5 šálků kávy za den) je u některých lidí spojeno s malým zvýšením krevního tlaku; tento efekt může být zvýrazněn u starších lidí s vysokým tlakem. Takže snížení počtu šálků kávy může u některých lidí snížit krevní tlak.
Snížení váhy vede ke snížení krevního tlaku
Těžká obezita je spojena s vyšším rizikem hypertenze a k tomu ještě i s rizikem kardiovaskulárního onemocnění. Lidé s vysokým krevním tlakem jsou častěji obézní nežli pacienti s normálním tlakem. Postupné přibírání na váze během života je spojeno se zvyšováním krevního tlaku.
Redukce kalorií v dietě a zvýšení fyzické aktivity je nejlepším opatřením v prevenci hypertenze.
